Powiadamianie o zmianach cen gazu i energii elektrycznej

Drukuj stronę

Dotychczasowe przepisy ustawy – Prawo energetyczne w art. 5 ust. 6 – obowiązujące do końca sierpnia 2024 roku przewidywały, że sprzedawca paliw gazowych lub energii powinien powiadomić odbiorców, w sposób przejrzysty i zrozumiały, o podwyżce cen lub stawek opłat za dostarczane paliwa gazowe lub energię określonych w zatwierdzonych taryfach, w ciągu jednego okresu rozliczeniowego od dnia tej podwyżki. Przepis ten budził wiele wątpliwości interpretacyjnych.

Nowelizacja, która weszła w życie z dniem 28 sierpnia 2024 roku – wprowadziła odmienne regulacje dla sprzedawców gazu i odmienne dla sprzedawców energii elektrycznej. Całkowicie pominęła sprzedawców ciepła.

Sprzedawca paliw gazowych powiadamia odbiorców, w sposób przejrzysty i zrozumiały, o podwyżce cen lub stawek opłat za dostarczane paliwa gazowe, określonych w zatwierdzonych taryfach, w terminie jednego okresu rozliczeniowego od dnia tej podwyżki.

Sprzedawca energii elektrycznej powiadamia odbiorców, którzy nie są stroną umów z ceną dynamiczną energii elektrycznej, w sposób przejrzysty i zrozumiały, o zmianie cen lub stawek opłat za energię elektryczną oraz o powodach i warunkach zmiany, w terminie:

a) miesiąca przed dniem wejścia w życie tej zmiany – w przypadku odbiorców energii elektrycznej w gospodarstwach domowych,

b) dwóch tygodni przed dniem wejścia w życie tej zmiany – w przypadku innych odbiorców końcowych niż odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwach domowych.

Adresatem w obu przypadkach i gazu i energii elektrycznej jest sprzedawca, a więc możemy przyjąć założenie że dotyczy to wyłącznie umów sprzedaży lub umów kompleksowych. W przypadku energii elektrycznej mówimy o powiadamianiu z wyprzedzeniem – a wiec przez dniem wejście w życie zmiany cen lu stawek opłat. Powiadomienie to w przypadku energii elektrycznej dotyczy każdej zmiany (wzrostu i spadku), a w przypadku paliw gazowych wyłącznie wzrostu.

Musimy pamiętać, że uzupełnienie tej normy w zakresie w jakim mówimy o zmianach nie wynikających z zatwierdzonych taryf mamy w art. 5 ust. 5 ustawy – Prawo energetyczne, stanowiącym, iż projekty umów (w tym umowy kompleksowej, sprzedaży, o świadczenie usług dystrybucji), lub projekty wprowadzenia zmian w zawartych umowach, z wyjątkiem zmian cen lub stawek opłat określonych w zatwierdzonych taryfach, powinny być niezwłocznie przesłane odbiorcy; jeżeli w zawartych umowach mają być wprowadzone zmiany, wraz z projektem zmienianej umowy należy przesłać pisemną informację o prawie do wypowiedzenia umowy.